MY.TEMPAT

[Friday, January 21, 2011]

dulu-dulu #11 dapur minyak tanah

klasik gila la bila aku tengok gambar dapur minyak tanah ni
teringat zaman dulu2 masa mak aku masak
boleh tahan susah jugak la kalau nak beza masak pakai dapur gas

dapur minyak tanah ni kalau nak pakai confirm kena ada minyak tanah
bekas belah kanan tu
tu la tempat masukkan minyak tanah tu
kena keluarkan bekas yg berat
bekas kaca tu hati2
kena tonggeng kan dia ke atas
lepas tu baru boleh isi minyak tanah dalam bekas tu

minyak tanah dulu kalau siapa biasa beli kat kedai
dia biasanya dalam tin macam tin biskut tu pastu dia ada pengepam dia

lepas dah masuk minyak tu dalam bekas kaca dia ni
tonggeng la balik masuk kat dapur minyak tanah ni

lepas tu kena pusingkan dia punya punat tu
pastu kena nyalakan api pakai mancis
kalau terer pakai mancis la

tapi dulu aku nyalakan dapur minyak tanah ni pakai suratkhabar je
koyak sket pastu renyuk
pastu bakar
pastu cucuh kat dapur dia

memang klasik gila

tak tau la ada jual lagi ke tak dapur ni zaman sekarang

4 comments:

Mrs.Imran | January 21, 2011 at 2:34 PM

aik....kat umah kg sy ada 1 dapur nih, tp tungkunya 1 je...untuk buat kuih sempena hari raya...

fatiha | January 21, 2011 at 2:48 PM

penah gune dapor ni dulu...
tp skrg da rosak..

Fitrihadi.com | January 22, 2011 at 2:46 AM

kat umah aku dapur kayu ada ar..sekarang ni terbiar gitu je..dapur minyak tanah ni tak pernah lak aku tengok..ni first time hoho

Miecyber | January 22, 2011 at 2:44 PM

Ada lagi ker jual dapur minyak model nie...
Sungguh antik....

Dana 1MDB : Q & A

Kaki skodeng